Tax Alert: Zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego – konsekwencje podatkowe dla firm

23.06.2023

Podatki

W Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie dotyczące zniesienia stanu zagrożenia epidemicznego w związku z pandemią COVID-19 zaplanowanego na 1 lipca 2023 r.

Zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego będzie skutkować zmianami w kilku obszarach związanych z prawem podatkowym. Przede wszystkim, oznacza to, że okres zawieszenia terminów zgłaszania schematów podatkowych innych niż transgraniczne (MDR) zakończy się w terminie 30 dni od daty zniesienia stanu zagrożenia epidemicznego, co wpłynie na dotychczasowe obowiązki w zakresie raportowania MDR.

W zależności od okoliczności, przywrócone terminy mogą się różnić. Zasadniczo jednak obowiązek zaraportowania informacji MDR-1 upływa z 30. dniem po rozpoczęciu biegu terminów na raportowanie. Rozpoczęcie biegu terminów nastąpi z końcem lipca, a więc informacje MDR-1 należało będzie złożyć zasadniczo do końca sierpnia 2023 r. Dotyczy to schematów innych niż transgraniczne (a więc tzw. schematów krajowych), co do których obowiązek powstał w czasie trwania stanu zagrożenia epidemicznego, tj. od marca 2020 r. Tym samym podatnicy muszą dokonać audytu uzgodnień w których uczestniczyli za okres ponad 3 lat.

Warto wskazać, że niedopełnienie obowiązków w zakresie raportowania MDR albo niedotrzymanie stosownych terminów może się wiązać ze znaczącymi karami finansowymi, które mogą wynieść maksymalnie około 34 milionów złotych. Sankcje te, z racji tego, że wynikają one z przepisów karnych-skarbowych, są nakładane na osoby fizyczne będące odpowiedzialnymi za tematykę MDR w danym przedsiębiorstwie. W przypadku skazania za przestępstwo skarbowe w związku z niedopełnieniem obowiązków raportowych sąd może również orzec o zakazie prowadzenia określonej działalności.

Należy także wskazać, że zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego powoduje również zmiany w innych obszarach, m.in.:

  • Powrót do 3-miesięcznego terminu na wydanie interpretacji indywidualnej (zamiast terminu 6-miesięcznego);
  • Brak możliwości korzystania z certyfikatów rezydencji wydanych w poprzednim roku lub poprzednich latach;
  • Skrócony termin na zawiadomienie o zapłacie należności na rachunek spoza tzw. „białej listy” (ZAW-NR) z 14 do 7 dni;
  • Powrót do niektórych regulacji w zakresie cen transferowych, obowiązujących przed marcem 2020 r.

Podsumowując, należy zweryfikować, czy zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego nie spowoduje dodatkowych obowiązków w danym przedsiębiorstwie, a w szczególności – czy nie powstanie obowiązek złożenia informacji o schemacie podatkowym.

Z treścią rozporządzenia mogą Państwo zapoznać się tutaj: https://dziennikustaw.gov.pl/DU/rok/2023/pozycja/1118

W przypadku pojawienia się jakichkolwiek pytań – nasi eksperci chętnie udzielą na nie odpowiedzi.

Wojciech Niedźwiedzki | dr Radosław Bulejak

11.07.2025

Fakty i mity o absolutorium dla członków zarządu spółki z o.o.

Czytaj

11.07.2025

Są długo oczekiwane objaśnienia podatkowe. Firmy muszą zweryfikować swoje praktyki

Czytaj

11.07.2025

Siedem kosztownych błędów podatkowych przy reorganizacji dużych grup kapitałowych

Czytaj

08.07.2025

Fundacje rodzinne. Reinwestowanie chroni przed fiskusem

Czytaj