Alert Prawny – Q-Doręczenia skuteczniejsze niż e-mail

14.02.2023

Prawo

Elektronizacja procesu wymiany korespondencji trwa. Od początku lutego 2023 podmioty niepubliczne mogą już korzystać z nowej usługi Q-Doręczeń oferowanej przez Pocztę Polską w ramach rejestrowanych doręczeń elektronicznych.

Jak dotąd elektroniczna wymiana korespondencji możliwa była jedynie w komunikacji z podmiotami publicznymi. Usługa Q-Doręczeń została stworzona w celu umożliwienia komunikacji również pomiędzy podmiotami niepublicznymi, między innymi osobami fizycznymi, przedsiębiorcami, spółkami czy stowarzyszeniami.

Q-Doręczenie stanowi uzupełnienie panelu usług dostępnych w ramach Publicznej Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (PURDE), z której mogą korzystać posiadacze Adresu Doręczeń Elektronicznych (ADE). Po aktywacji usługi w profilu utworzona zostanie Skrzynka Doręczeń Kwalifikowanych (SDK) umożliwiająca komunikowanie się z innymi posiadaczami ADE.

Korzystanie z udostępnionej przez Pocztę Polską usługi daje gwarancję prawidłowego ustalenia tożsamości odbiorcy, dzięki korzystaniu z zarządzanej przez ministra właściwego ds. informatyzacji bazy adresów elektronicznych i stosowaniu środków identyfikacji elektronicznej odbiorców.

Proces tworzenia wiadomości jest intuicyjny, wysyłkę opłacimy za pomocą karty płatniczej lub bramki płatności online. Adresat przesyłki otrzymuje powiadomienie na wskazany adres e-mail, o czekającej na niego korespondencja do akceptacji lub odrzucenia w SDK. Wiadomość wraz z dowodami można pobrać na własny dysk. Usługa Q-Doręczenia zapewnia bezpieczeństwo i integralność przesyłki, dowody i zdarzenia z nią związane opatrzone są kwalifikowanym znacznikiem czasu oraz zabezpieczone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną dostawcy.

SWOT – Q-Doręczenia skuteczniejsze niż e-mail

MOCNE STRONY:

  • możliwość skorzystania z usługi przez każdy podmiot niepubliczny (osoby fizyczne, przedsiębiorcy, spółki, stowarzyszenia);
  • bezpieczna wymiana korespondencji;
  • łatwy sposób tworzenia korespondencji wraz z załącznikami;
  • prosty dostęp do dowodów nadania i odbioru;
  • oszczędność czasu i wygoda w kontakcie;
  • umożliwienie kontaktu również pomiędzy podmiotami niepublicznymi;
  • pewność tożsamości odbiorcy.

SŁABE STRONY:

  • możliwość kontaktu wyłącznie z podmiotami posiadającymi Adres Doręczeń Elektronicznych (ADE);
  • ograniczona pojemność skrzynki;
  • pojedyncza przesyłka nie może być większa niż 10 MB;
  • przesyłka dostępna jest do pobrania przez określoną przez nadawcę liczbę dni, po tym czasie jest usuwana.

SZANSE:

  • przechowywanie korespondencji w jednym miejscu;
  • ograniczenie ryzyka otrzymania fałszywej korespondencji;
  • pełna elektronizacja procesu wymiany i przechowywania korespondencji;
  • kwalifikowana skrzynka doręczeń bez reklam i spamu.

ZAGROŻENIA:

  • centralizacja usługi przechowywania i wymiany korespondencji;
  • obecnie brak możliwości uzyskania dodatkowego miejsca w skrzynce – konieczność usunięcia wcześniejszej korespondencji, brak możliwości jej archiwizacji w systemie;
  • dowody takie jak potwierdzenie nadania lub odbioru korespondencji przechowywane i udostępniane są na żądanie jedynie przez 36 miesięcy od dnia ich wystawienia.

11.07.2025

Fakty i mity o absolutorium dla członków zarządu spółki z o.o.

Czytaj

11.07.2025

Są długo oczekiwane objaśnienia podatkowe. Firmy muszą zweryfikować swoje praktyki

Czytaj

11.07.2025

Siedem kosztownych błędów podatkowych przy reorganizacji dużych grup kapitałowych

Czytaj

08.07.2025

Fundacje rodzinne. Reinwestowanie chroni przed fiskusem

Czytaj