Wypadki przy wykonywaniu pracy zdalnej – wskazówki dla pracodawców

22.10.2020

Media

Praca zdalna, z powodu epidemii koronawirusa, stała się powszechnym sposobem świadczenia pracy przez wielu pracowników. Co w sytuacji, gdy podczas wykonywania pracy zdalnej pracownik ulegnie wypadkowi? Odpowiedź w artykule w Dzienniku Gazecie Prawnej, napisanym przez dr Agatę Miętek, Lider Praktyki Prawa Pracy w Kancelarii Ożóg Tomczykowski.

Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby zdarzenie, które miało miejsce w domu pracującego zdalnie, zostało uznane za wypadek przy pracy? Zgodnie z ustawą wypadkową (ustawa z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadku przy pracy i chorób zawodowych; t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1205; ost.zm. M.P. z 2020 r. poz. 279), aby zdarzenie, które powoduje uraz lub śmierć pracownika, mogło zostać uznane za wypadek przy pracy, muszą zostać spełnione łącznie określone przesłanki. Zdarzenie to musi:

  • być nagłe,
  • zostać wywołane przyczyną zewnętrzną,
  • nastąpić w związku z pracą. Weryfikacja tego, czy zdarzenie w domu pracownika było nagłe i czy zostało wywołane przyczyną zewnętrzną, będzie się odbywać na takich samych zasadach jak w przypadku wypadku w zakładzie pracy. Wykonywanie pracy zdalnej wpłynie natomiast na ocenę trzeciej przesłanki, tj. czy zdarzenie nastąpiło w związku z pracą. Jeśli zdarzenie będzie nagłe, zostanie wywołane przyczyną zewnętrzną i spowoduje uraz lub śmierć pracownika, ale nie wystąpi związek z pracą (albo związek z pracą zostanie zerwany), to takie zdarzenie nie będzie wypadkiem przy pracy. Zgodnie z ustawą wypadkową związek z pracą wystąpi, gdy wypadek miał miejsce:
  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
  • w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

Zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego związek zdarzenia z pracą musi mieć wymiar czasowy, przestrzenny (miejscowy) lub funkcjonalny. Związek czasowy polega na tym, że zdarzenie następuje w czasie pracy (w godzinach pracy) albo w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy (np. pracownik na polecenie pracodawcy bierze udział w pogrzebie zmarłego pracownika).”

Zapraszamy do lektury całego artykułu, który można pobrać tutaj.

11.07.2025

Fakty i mity o absolutorium dla członków zarządu spółki z o.o.

Czytaj

11.07.2025

Są długo oczekiwane objaśnienia podatkowe. Firmy muszą zweryfikować swoje praktyki

Czytaj

11.07.2025

Siedem kosztownych błędów podatkowych przy reorganizacji dużych grup kapitałowych

Czytaj

08.07.2025

Fundacje rodzinne. Reinwestowanie chroni przed fiskusem

Czytaj