Prawo zmienia pracę – newsletter październik 2020

19.10.2020

Media

I. Zmiany w prawie

Przeliczenie wysokości zasiłków dla osób, którym obniżono wymiar czasu pracy

Nowelizacja ustawy antykryzysowej wprowadziła z dniem 9 października 2020 r. nowe zasady obliczania wysokości zasiłków dla osób, którym na podstawie tarczy antykryzysowej obniżono wymiar czasu pracy lub wprowadzono mniej korzystne warunki zatrudnienia niż wynikające z umów o pracę. Zgodnie z nową regulacją, przy ustalaniu podstawy wymiaru świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa przysługujących wskazanym osobom, podstawa wymiaru zasiłku nie podlega z tego tytułu obniżeniu, jeżeli:

  • obniżenie wymiaru czasu pracy lub wprowadzenie mniej korzystnych warunków zatrudnienia nastąpiło w okresie wcześniej pobieranego zasiłku oraz;
  • między okresami pobierania wcześniejszego i kolejnego zasiłku nie było przerwy albo przerwa była krótsza niż trzy miesiące kalendarzowe.

Przepis ten został wprowadzony z mocą wsteczną od 31 marca 2020 r., co oznacza, że osoby, które otrzymywały zasiłek w niższej wysokości ze względu na obniżenie wymiaru czasu pracy lub wprowadzenie mniej korzystnych warunków zatrudnienia na podstawie ustawy antykryzysowej, będą mogły wystąpić z wnioskiem o przeliczenie podstawy wymiaru zasiłku.

Komentarz: obniżenie wymiaru czasu pracy lub wprowadzenie mniej korzystnych warunków zatrudnienia dla pracowników w czasie epidemii, wpłynęło na wysokość ich świadczeń z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Zmiana przepisów umożliwia ubieganie się o przeliczenie podstawy wymiaru wysokości tych świadczeń.

Wykonawca naruszający prawa pracownicze będzie wykluczony z przetargu

Dnia 1 stycznia 2021 r. wejdzie w życie nowa ustawa o zamówieniach publicznych, w której wprowadzono możliwość wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykonawcę, którego przedstawiciele (np. członkowie zarządu, organu nadzorczego, prokurenci) dopuścili się wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Przesłanką wykluczenia z przetargu będzie prawomocny wyrok za wykroczenie przeciwko prawom pracownika wraz z orzeczeniem kary, jak również ostateczna decyzja administracyjna o naruszeniu przepisów prawa pracy lub o zabezpieczeniu społecznym. Wykluczenie z postępowania przetargowego będzie trwało przez okres 3 lat od dnia uprawomocnienia się wyroku, wydania ostatecznej decyzji lub zaistnienia zdarzenia będącego podstawą wykluczenia.

Wykonawca nie będzie mógł zostać wykluczony z powyższych względów jeśli udowodni, że naprawił szkodę, wyczerpująco wyjaśnił fakty i okoliczności związane z naruszeniem przepisów prawa pracy, jak również, że podjął konkretne środki w celu zapobiegania dalszym naruszeniom. 

Komentarz: nowa regulacja dotycząca zamówień publicznych zachęca do wdrożenia w przedsiębiorstwach wewnętrznych systemów polegających na wykrywaniu i zapobieganiu naruszeniom prawa, dzięki czemu możliwe będzie uniknięcie wykluczenia z przetargu publicznego. Wewnętrzne systemy zgłaszania nieprawidłowości polegające na zachęcaniu pracowników do raportowania działań nielegalnych i nieetycznych, a następnie przeprowadzania postępowań wyjaśniających w celu wyeliminowania wykrytych naruszeń i zapobiegania kolejnym, stają się coraz bardziej popularne. Należy się spodziewać, że w kolejnym roku takie instrumenty compliance będą nie tylko promowane przez ustawodawcę, ale staną się także wymogiem prawnym w związku z koniecznością implementacji unijnej dyrektywy w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. 

Minimalne wynagrodzenie w 2021 r. wyniesie 2800 zł

W przyszłym roku minimalne wynagrodzenie wyniesie 2800 zł. Tym samym, minimalne wynagrodzenie wzrośnie w stosunku do aktualnego minimalnego wynagrodzenia o 7,7 % (obecnie wynosi 2600 zł). Natomiast minimalna stawka godzinowa w 2021 r. ma wynieść 18,30 zł (aktualnie jest 17 zł). Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. zostało opublikowane w dniu 16 września br.

Komentarz: podwyższenie pensji minimalnej wpłynie na wysokość innych świadczeń, które są obliczane na podstawie minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku. W związku z tym w przyszłym roku zwiększy się wysokość minimalnego odszkodowania za dyskryminację oraz mobbing, dodatku za pracę w porze nocnej, minimalnego wynagrodzenia za czas pozostawania w gotowości do pracy oraz czas przestoju, a także zwiększy się maksymalna wysokość odprawy z tytułu rozwiązania stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracowników oraz kwota wolna od potrąceń.

II. Projekty aktów prawnych

Praca zdalna w Kodeksie pracy

Obecnie trwają prace nad rządowym projektem ustawy zmieniającym Kodeks pracy, którego celem jest całościowe uregulowanie pracy zdalnej w polskim porządku prawnym. Propozycja Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w istotnej części zawiera podobne albo identyczne rozwiązania do tych zawartych obecnie w Kodeksie pracy w odniesieniu do telepracy. Kluczowe zmiany w porównaniu z obecną regulacją telepracy i pracy zdalnej ze względu na COVID-19 zawarte w projekcie obejmują:

  • wprowadzenie nowej definicji pracy zdalnej – zgodnie z propozycją praca zdalna polega na wykonywaniu całkowicie lub częściowo pracy poza siedzibą pracodawcy lub poza stałym miejscem świadczenia pracy, określonym w umowie o pracę lub wskazanym przez pracodawcę; tym samym zamiast trzech rodzajów pracy zdalnej stosowanych dzisiaj (telepraca, sporadyczna praca zdalna i praca zdalna ze względu na COVID-19) projekt wprowadza jeden, który może być elastycznie dopasowany do potrzeb pracodawcy i pracownika;
  • utrzymanie możliwości jednostronnego kierowania pracowników do wykonywania pracy zdalnejw przypadku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, stanu epidemii lub ze względu na niezbędność zapewnienia pracownikowi bezpiecznych i higienicznych warunków pracy;
  • nowe obowiązki dla pracodawcy i dla pracownika w zakresie BHP – mianowicie, pracodawca będzie zobowiązany do sporządzenia i przekazania pracownikowi nowej oceny ryzyka zawodowego oraz opracowania informacji zawierającej zasady BHP wykonywania pracy zdalnej, a pracownik będzie musiał złożyć oświadczenie potwierdzające zapoznanie się z tymi dokumentami oraz oświadczenie, że stanowisko pracy zdalnej pracownika zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy (pracownik będzie odpowiedzialny za zorganizowanie bezpiecznego miejsca pracy, a złożenie przez niego oświadczenia będzie warunkiem dopuszczenia do wykonywania pracy zdalnej).

Komentarz: zastąpienie telepracy pracą zdalną oznacza, że po pierwsze pracodawcy będą musieli dostosować zasady pracy telepracowników do nowej regulacji (projekt w obecnej treści nie zawiera przepisów przejściowych regulujących tę kwestię). Po drugie, nowe przepisy spowodują konieczność zweryfikowania dotychczas nieregulowanej praktyki home office w zakresie zgodności z nowymi wymogami, jak również obecnie obowiązujących w przedsiębiorstwach regulaminów dotyczących pracy zdalnej. Wątpliwości budzi niejasne uregulowanie odpowiedzialności za bezpieczne i higieniczne warunki pracy w miejscu świadczenia pracy zdalnej. Bowiem z jednej strony pracownik samodzielnie ma zorganizować sobie miejsce pracy zgodnie z wytycznymi pracodawcy, a z drugiej strony pracodawca może go w tym zakresie skontrolować co rodzi pytanie o spójność przepisów w tym zakresie i współodpowiedzialność pracodawcy za BHP w miejscu wykonywania pracy zdalnej.

Nowy pomysł na kasy zapomogowo-pożyczkowe

Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt ustawy o kasach zapomogowo-pożyczkowych, który przenosi obecną regulację kas zapomogowo-pożyczkowych do ustawy i  doprecyzowuje niektóre kwestie. Obecnie kasy zapomogowo-pożyczkowe uregulowane są w ustawie o związkach zawodowych i rozporządzeniu. Celem przedmiotowego projektu jest wyodrębnienie tematyki kas zapomogowo-pożyczkowych, która nie jest ściśle związana ze związkami zawodowymi (kasy zapomogowo-pożyczkowe mogą utworzyć osoby wykonujące pracę zarobkową nawet jeśli u danego pracodawcy nie ma związku zawodowego).

Celem kas zapomogowo-pożyczkowych jest udzielanie jej członkom pomocy materialnej w formie pożyczek i zapomóg. Źródłem finansowania kas są wkłady i wpisy członkowskie. Przy czym pracodawca jest zobowiązany do świadczenia pomocy kasom zapomogowo-pożyczkowym w zakresie m.in. udostępniania pomieszczeń, prowadzenia rachunkowości, obsługi kasowej i prawnej. Przypomnieć należy, że w związku z nowelizacją ustawy o związkach zawodowych kasy zapomogowo-pożyczkowe mogą tworzyć także osoby wykonujące pracę zarobkową niebędące pracownikami np. osoby wykonujące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych.

Proponowane zmiany obejmują:

  • wprowadzenie możliwości utworzenia kas zapomogowo-pożyczkowych przez 10 osób wykonujących pracę zarobkową u danego pracodawcy (obecnie 10 pracowników);
  • kasy zapomogowo-pożyczkowe można utworzyć u pracodawcy, u którego nie działają związki zawodowe, w takim przypadku społeczny nadzór sprawuje rada pracowników, a w razie jej braku reprezentacja osób wykonujących pracę zarobkową;
  • określenie niezbędnych elementów statutu kas zapomogowo-pożyczkowych;
  • koszty funkcjonowania międzyzakładowej kasy zapomogowo-pożyczkowej ponoszą pracodawcy proporcjonalnie do liczby członków.

Projekt znajduje się obecnie na etapie konsultacji publicznych.

Komentarz: w przypadku uchwalenia projektu ustawy o kasach zapomogowo-pożyczkowych pracodawcy będą musieli  dostosować działalności dotychczas istniejących kas do nowej regulacji. W szczególności powinni zweryfikować, czy dotychczasowe umowy z kasami zapomogowo-pożyczkowymi odpowiadają nowym przepisom, zwłaszcza w zakresie ochrony danych osobowych.

III. Informujemy

Zapowiedź kontroli ZUS i PIP

Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała kontynuowanie kontroli działalności pracodawców w zakresie prawa pracy i BHP mimo trwającego stanu epidemii. W najbliższym czasie mogą się ich spodziewać przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy otrzymali wsparcie w ramach obowiązujących tarcz antykryzysowych, co więcej planowane są także kontrole pracowników zdalnych. Szerokie kontrole przedsiębiorców zapowiada także Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

W okresie od 15 marca do 31 lipca br. Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła ponad 10 tys. kontroli u pracodawców z różnych branż, inspektorzy pracy wydali w sumie ponad 33 tys. decyzji oraz 32,5 tys. wystąpień pokontrolnych dotyczących usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. W konsekwencji blisko 2 tys. osób zostało ukaranych mandatami karnymi na łączną kwotę 2,4 mln zł.

27.05.2025

Sukcesorzy kontra nestorzy – jak przekazać stery młodszemu pokoleniu

Czytaj

27.05.2025

Podatek od niezgłoszonego spadku. Fiskus ma trzy lata na decyzję

Czytaj

26.05.2025

Polscy przedsiębiorcy wybierają fundacje rodzinne. Trend czy chwilowa moda

Czytaj

23.05.2025

Fundacje rodzinne mają wzięcie

Czytaj