Compliance to inaczej zapewnienie zgodności prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności operacyjnej z krajowymi i międzynarodowymi wymogami prawa, przepisami branżowymi, regulacjami i standardami wewnętrznymi czy zasadami etyki.
Zapewnienie takiej zgodności nie należy do najłatwiejszych, gdyż na jej brak narażony jest w zasadzie każdy z obszarów działalności przedsiębiorstwa. Na szczęście, większością ryzyk można jednak zarządzić. Stąd właśnie coraz silniejsza potrzeba wprowadzania w przedsiębiorstwach rozwiązań, które przeciwdziałają występowaniu negatywnych zjawisk, takich jak:
- nieprzestrzeganie przepisów FATCA;
- korupcja;
- konflikt interesów;
- naruszanie regulacji w zakresie ochrony danych osobowych;
- uczestniczenie w procederze prania brudnych pieniędzy;
- stosowanie praktyk ograniczających konkurencję;
- naruszanie praw pracowniczych czy praw człowieka;
- nieprzestrzeganie norm związanych z ochroną środowiska naturalnego;
- brak wystarczającej ochrony majątku firmy i informacji poufnych;
- naruszanie ładu korporacyjnego.
Konieczność wdrażania wspomnianych rozwiązań nierzadko wynika z wymagań kontrahentów czy inwestorów, którzy coraz większą wagę przywiązują do danych pozafinansowych, takich jak czynniki środowiskowe, związane z odpowiedzialnością społeczną czy wreszcie czynniki ładu korporacyjnego.
Duże znaczenie mają także przepisy obowiązującego prawa, które nakładają na największe w Polsce spółki i instytucje finansowe obowiązek raportowania wspomnianych danych w sprawozdaniach finansowych.
Aby wesprzeć naszych klientów w zakresie compliance, stworzyliśmy multidyscyplinarny zespół, który doradza we wszystkich kluczowych obszarach, takich jak:
Przegląd ryzyk:
-
- prowadzenie audytów istniejących struktur, procesów i regulacji w zakresie compliance funkcjonujących u klienta;
- identyfikacja ryzyk związanych z brakiem stosownych procedur lub ich nieprzestrzeganiem;
- weryfikacja podejścia organizacji i jej pracowników i współpracowników do kwestii etycznych;
- zaproponowanie i wdrożenie rozwiązań zaradczych.
Opracowanie planu:
-
- przygotowanie strategii zarządzania ryzykiem w dłuższej perspektywie;
- tworzenie i aktualizacja procedur oraz regulacji wewnętrznych;
- budowa mechanizmów pozwalających na wykrycie potencjalnych nieprawidłowości oraz służących przeciwdziałaniu nadużyciom;
- analiza struktury organizacyjnej oraz przedstawienie rekomendacji odnośnie osób odpowiedzialnych za zarządzanie zgodnością w poszczególnych obszarach;
- określenie mechanizmów raportowania działań niepożądanych z perspektywy organizacji bądź niezgodnych z przyjętymi procedurami.
Bieżące doradztwo:
-
- kompleksowa pomoc w zarządzaniu sytuacją kryzysową;
- wsparcie w kontaktach z regulatorami;
- przeprowadzanie szkoleń w zakresie compliance;
- przygotowanie organizacji do kontroli prowadzonych przez organy państwowe.
Wsparcie w zakresie postępowań administracyjnych i karnych, w szczególności związanych z:
-
- odpowiedzialnością Członków Zarządu, Rady Nadzorczej oraz prokurentów;
- naruszaniem przepisów o ochronie danych osobowych czy przeciwdziałaniu nieuczciwej konkurencji;
- praniem brudnych pieniędzy;
- korupcją.
Zapraszamy do kontaktu. Przyjrzymy się rozwiązaniom stosowanym w Twojej firmie i zaproponujemy takie, dzięki którym będziesz spokojny o zgodność wszelkich działań biznesowych z wymogami.
Zapraszamy do kontaktu.