Pracodawco, przygotuj się na Pracownicze Plany Kapitałowe

08.06.2018

Media

25 maja 2018 r. opublikowano zmodyfikowaną wersję projektu ustawy o pracowniczych planach kapitałowych. Jak podkreśla Minister Finansów, Teresa Czerwińska, ustawa uwzględnia głosy uczestników konsultacji społecznych, pośród których znalazły się m.in. Konfederacja Lewiatan, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej czy Business Centre Club.

Zgodnie z założeniami, pracownicze plany kapitałowe (PPK) mają być programami oszczędnościowymi, a nie emerytalnymi. Poprzez wprowadzenie szeregu zachęt dla uczestników (np. kapitał startowy przyznawany przy przystąpieniu do programu, dopłatę roczną do zgromadzonych środków finansowaną z budżetu czy możliwość wypłaty zebranych pieniędzy po osiągnięciu 60. roku życia bez konieczności odprowadzenia podatku od zysków kapitałowych) ma pomóc w budowaniu prywatnych oszczędności.

Programy te mają być skierowane nie tylko do osób pozostających w stosunku pracy, lecz także tych zatrudnionych na podstawie umów zlecenia i umów agencyjnych czy członków rad nadzorczych.

Comiesięczna składka na PPK ma być finansowana w części przez zatrudnianych (2% – 4%, z wyjątkiem osób otrzymujących wynagrodzenie niższe niż minimalne – dla nich stawka będzie mogła zostać obniżona do 0,5%), a w części przez podmioty zatrudniające (1,5% – 4%). Łącznie, składka na PPK ma wynosić zatem od 3,5% do 8% wynagrodzenia.

Projekt przewiduje sukcesywne obejmowanie obowiązkiem wprowadzenia pracowniczych planów kapitałowych poszczególnych podmiotów w zależności od liczby zatrudnianych osób:

  • podmioty zatrudniające co najmniej 250 osób według stanu na dzień 31 grudnia 2018 r. – od 1 stycznia 2019 r.,
  • podmioty zatrudniające co najmniej 50 osób według stanu na dzień 30 czerwca 2019 r. – od 1 lipca 2019 r.,
  • podmioty zatrudniające co najmniej 20 osób według stanu na dzień 31 grudnia 2019 r. – od 1 stycznia 2020 r.,
  • pozostałe podmioty – od 1 lipca 2020 r. (ten sam termin ma dotyczyć także jednostek organizacyjnych wchodzących w skład sektora finansów publicznych – niezależnie od liczby zatrudnianych osób).

W projekcie ustawy wymienione zostały okoliczności, które będą powodowały możliwość pociągnięcia podmiotu zatrudniającego do odpowiedzialności. Są nimi:

  • nienawiązanie umowy o prowadzenie PPK w imieniu zatrudnianych w terminie,
  • nieodprowadzanie terminowo należnych składek,
  • niezgłaszanie wymaganych ustawą danych lub zgłaszanie nieprawdziwych danych,
  • nieprowadzenie stosownej dokumentacji związanej z obliczaniem składek.

Kary za niedopełnianie ustawowych obowiązków mają wynosić od 1.000 do 1.000.000 złotych.

Podmioty, które nie nawiążą w ustawowym terminie umowy o zarządzenie PPK, a także ci, którzy będą nakłaniali uczestników PPK do rezygnacji z oszczędzania w jego ramach, będą mogli zostać obciążeni karą grzywny do wysokości 1,5% funduszu wynagrodzeń w roku obrotowym poprzedzającym nałożenie grzywny.

Mając powyższe na uwadze, dobre przygotowanie do rozpoczęcia funkcjonowania PPK wydaje się niezbędne. Należy skupić się na, m.in.:

  • przygotowaniu odpowiednich dokumentów (umowy o zarządzenie PPK, umowy o prowadzenie PPK, regulaminu PPK),
  • opracowaniu informacji dotyczących PPK dla zatrudnianych osób,
  • wyborze kryteriów dla instytucji zarządzających PPK,
  • uwzględnieniu dodatkowych kosztów zatrudnienia przy planowaniu budżetu płac na następne lata.

27.05.2025

Sukcesorzy kontra nestorzy – jak przekazać stery młodszemu pokoleniu

Czytaj

27.05.2025

Podatek od niezgłoszonego spadku. Fiskus ma trzy lata na decyzję

Czytaj

26.05.2025

Polscy przedsiębiorcy wybierają fundacje rodzinne. Trend czy chwilowa moda

Czytaj

23.05.2025

Fundacje rodzinne mają wzięcie

Czytaj