Nowe informacje na temat uproszczonej procedury APA

04.12.2018

Media

W dniu 26 października 2018 r. posłowie Sejmu RP skierowali do Ministra Finansów interpelację nr 27048, dotyczącą przepisów zawartych w art. 15e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych („updop”).

Stosownie do art. 15e ust. 1 updop podatnicy mają ograniczone możliwości w zakresie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów, kosztów usług poniesionych bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych. Ustawodawca przewidział jednak pewne wyłączenia od wspomnianych ograniczeń, w szczególności ograniczenie nie ma zastosowania do kosztów (opłat i należności), związanych z wynagrodzeniem, którego metoda i prawidłowość kalkulacji została objęta decyzją APA (uprzednie porozumienie cenowe). Wskazane wyłączenie od ograniczenia zaliczania kosztów stosuje się do roku podatkowego, którego ta decyzja dotyczy, w którym wydano decyzję APA oraz do roku poprzedzającego ten rok podatkowy.

W wystosowanym do Ministra Finansów zapytaniu, posłowie poruszyli kwestie dotyczące:

  • wprowadzenia zapowiedzianej tzw. uproszczonej procedury APA,
  • możliwości przekształcenia wniosku o APA na wniosek o uproszczone APA,
  • ujmowania kosztów usług kwalifikujących się do ograniczenia z art. 15e updop, które będą jednocześnie przedmiotem wniosku o zawarcie uproszczonej APA (lub wniosku o APA).

Odpowiadając na pytania zawarte w interpelacji (odpowiedź z dnia 26 listopada br.) Minister Finansów potwierdził, że zgodnie z zapowiedziami, Ministerstwo Finansów zamierza wprowadzić tzw. uproszczoną procedurę APA.

W kwestii możliwości przekształcenia wniosku o APA na wniosek o uproszczone APA, Minister Finansów podkreśla, że planowane regulacje dotyczące tzw. uproszczonego APA, będą przewidywały możliwość przekształcenia już złożonych wniosków w ramach standardowej procedury APA na uproszczoną procedurę. Szczegółowe rozwiązania zostaną przedstawione w projekcie regulacji, który zostanie udostępniony w ramach konsultacji publicznych.

Z dalszej treści odpowiedzi na interpelację poselską Ministerstwo Finansów wynika, że podatnik który jest w trakcie zawierania APA, tj. złożył wniosek o decyzję APA, ale nie została ona jeszcze wydana, ma obowiązek zastosować ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z art. 15e ust. 1 updop). Natomiast po wydaniu decyzji APA, podatnik będzie mógł skorzystać z możliwości złożenia korekty zeznania rocznego.

Odpowiedź Ministra Finansów wydaje się być dobrą wiadomością dla podatników. Wprawdzie należy żałować, iż niemal rok po wejściu w życie zmian w przepisach Minister Finansów nie przedstawił przepisów mających umożliwić uzyskiwanie uproszczonego APA, to jednak pozytywną informacją jest fakt, iż będzie możliwość przekształcenia procedury uzyskania „pełnego” APA w „uproszczone” APA. W związku z tym, w celu przyspieszenia uzyskania APA dobrym pomysłem wydaje się być rozpoczęcie procedury już teraz i jej ewentualne przekształcenie po wejściu w życie nowych przepisów. Warto to rozważyć tym bardziej, że uzyskanie APA ma dać możliwość wstecznej korekty kosztów podatkowych.

Będziemy Państwa informować, gdy zostanie opublikowany projekt omawianych przepisów.

25.04.2025

Podatek od wyjścia – co trzeba wiedzieć przed relokacją biznesu?

Czytaj

17.04.2025

Za co odpowiada zarząd fundacji rodzinnej? „Musi radzić sobie też z emocjami członków rodziny”

Czytaj

14.04.2025

WEBINAR: Kontrole pod kontrolą: podatnicy pod lupą – praktyka KAS 2022–2024.

Czytaj

07.04.2025

Czy zasoby grupowe należy uwzględniać w badaniu rzeczywistej działalności gospodarczej

Czytaj