Kolejne zmiany w cenach transferowych

19.07.2018

Media

16 lipca 2018 r. został opublikowany projekt zmian ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (dalej: Ustawa). Projekt został oddany do konsultacji publicznych, zatem ostateczna treść Ustawy może się  różnić od obecnie proponowanej przez Ministerstwo Finansów. Z punktu widzenia podatników, proponowane przez Ministerstwo Finansów regulacje zawierają istotne zmiany w zakresie cen transferowych.

Projekt Ustawy zakłada usunięcie dotychczasowych przepisów art. 9a i art. 11 ustawy CIT (art. 25 i art. 25a ustawy PIT) i zastąpienie ich poprzez wprowadzenie do Ustaw jednego nowego rozdziału „Ceny transferowe”. W proponowanym projekcie Ustawy oprócz zmiany definicji powiązań oraz ceny rynkowej najważniejsze zmiany dotyczą w szczególności:

  • Zmniejszenia obowiązków dokumentacyjnych poprzez zmianę progów dokumentacyjnych – w przypadku dokumentacji lokalnych: 10 mln PLN dla transakcji dotyczących aktywów rzeczowych i finansowania oraz 2 mln PLN dla pozostałych transakcji; w przypadku dokumentacji grupowych próg ma wynosić 200 mln PLN skonsolidowanych przychodów grupy.
  • Wydłużenia terminów na złożenie oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz złożenie informacji o cenach transferowych, tj. z 3 do 9 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego, a także wydłużenie terminu na sporządzenie dokumentacji Master file, tj. 12 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego.
  • Wprowadzenia obowiązkowych analiz porównawczych dla każdej transakcji.
  • Możliwości wykorzystania przez podatnika grupowej dokumentacji Master file, przygotowanej przez inny podmiot z grupy, w tym również w języku angielskim.
  • Wprowadzenia  reguły, że korekta cen transferowych stanowi odpowiednio przychód lub koszt uzyskania przychodów i jest ujmowana w roku, którego dotyczy – o ile spełnione są warunki wskazane w przepisie.
  • Wprowadzenia uproszczonych rozwiązań tzw. safe harbours dla transakcji pożyczek oraz usług o niskiej wartości dodanejZastosowanie tych rozwiązań ma być gwarancją uznania ceny lub elementu ceny za rynkową.
  • Zastąpienia sprawozdań CIT-TP i PIT-TP raportowaniem cen transferowych w formie elektronicznej (TP-R). Formularz będzie składany w terminie 9 miesięcy po zakończeniu roku obrotowego.
  • Zwiększenia limitu kosztów podatkowych usług niematerialnych nabywanych od podmiotów powiązanych (z 5% na 10% EBITDA podatkowego, powyżej progu 3 mln PLN), o których mowa w art. 15e ust. 1 ustawy CIT.

Zmianie podlegać ma również katalog wymaganych elementów lokalnej i grupowej dokumentacji cen transferowych. Założeniem ustawodawcy jest dostosowanie w tym zakresie polskich regulacji do wymogów wynikających z Wytycznych OECD. Niemniej jednak szczegółowe rozwiązania zostaną przedstawione dopiero w rozporządzeniu wydanym w późniejszym czasie przez Ministra Finansów.

Proponowane zmiany wprowadzą zatem szereg rozwiązań, które dotychczas nie występowały w polskich przepisach. Warto podkreślić, że w opublikowanym projekcie ustawodawca uwzględnił postulaty i problemy podatników zgłaszane i będące przedmiotem dyskusji podczas I oraz II Forum Cen Transferowych. Takie działania zdecydowanie wskazują na zmianę podejścia administracji podatkowej do relacji, ukierunkowanych na partnerską współpracę z podatnikami.

Projekt Ustawy zakłada, że nowe regulacje wejdą w życie z początkiem 2019 roku. Jednakże podatnicy będą mieli wybór, aby stosować nowe przepisy również odnośnie lat podatkowych rozpoczętych po 31 grudnia 2017 r.

W razie pytań lub wątpliwości w zakresie proponowanych zmian przepisów o cenach transferowych, zapraszamy do kontaktu.

27.05.2025

Sukcesorzy kontra nestorzy – jak przekazać stery młodszemu pokoleniu

Czytaj

27.05.2025

Podatek od niezgłoszonego spadku. Fiskus ma trzy lata na decyzję

Czytaj

26.05.2025

Polscy przedsiębiorcy wybierają fundacje rodzinne. Trend czy chwilowa moda

Czytaj

23.05.2025

Fundacje rodzinne mają wzięcie

Czytaj