Państwa Członkowskie Unii Europejskiej w dniu 4 października 2024 r. zdecydowały o utrzymaniu ceł wyrównawczych na przywóz pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym z Chin.

Przebieg procedury:

Stanowi to zwieńczenie procedury zainicjowanej 4 października 2023 r., kiedy to Komisja Europejska (dalej: „KE”) zawiadomiła o wszczęciu postępowania antysubsydyjnego dotyczącego przywozu nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej. Dokładnie chodzi o pojazdy elektryczne o napędzie akumulatorowym, do przewozu maksymalnie dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, z wyłączeniem pojazdów kategorii L6 i L7, napędzane (niezależnie od liczby kół w ruchu) wyłącznie jednym silnikiem elektrycznym lub większą ich liczbą, włącznie z pojazdami z systemem zwiększania zasięgu napędzanym silnikiem spalinowym wewnętrznego spalania (pomocnicza jednostka mocy), obecnie objętych kodem CN ex 8703 80 10 (kod TARIC 8703801010).

KE stoi bowiem na stanowisku, że subsydiowanie dokonywane przez Chiny niekorzystnie wpływa na europejski przemysł BEV (Battery Electric Vehicle). Znaczny wzrost taniego przywozu towarów po cenach subsydiowanych stwarzałby bezpośrednie zagrożenie dla już i tak znajdującego się w niekorzystnej sytuacji przemysłu z branży automotive UE. Rynek europejski w obszarze baterii elektrycznych potrzebuje stałych i długofalowych inwestycji, a gwałtowny wzrost udziału chińskich pojazdów elektrycznych zaszkodziłby konkurencyjności przedsiębiorców na ryku wewnętrznym.

Z tego względu, w ramach omawianej procedury, KE rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2024/1866 z dnia 3 lipca 2024 r. nałożyła tymczasowe cło wyrównawcze na przywóz nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym z Chin, które obowiązuje  przez okres 4 miesięcy od dnia wejścia w życie przepisów.

Cło objęło trzy grupy producentów chińskich wg stawek: 17,4 % (Grupa BYD), 19,9 % (Grupa Geely), 37,6  % (Grupa SAIC). Inne przedsiębiorstwa wymienione szczegółowo w załączniku do rozporządzenia objęte zostały cłem 20,8 %. Do wszystkich pozostałych przedsiębiorstw zastosowano cło 37,6 %.

Nowe cła:

Zgoda Państw Członkowskich na nałożenie ceł ostatecznych pozwoli KE sfinalizować postępowanie rozpoczęte ponad rok temu. Rozporządzenie wykonawcze KE w tym zakresie powinno zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej najpóźniej do dnia 30 października 2024 r., bo wtedy mija 4-miesięczny okres obowiązywania ceł tymczasowych.  Wówczas poznamy szczegóły co do stawek cła i ich zastosowania do określonych producentów. Wskazuje się jednak, że cła mają sięgać nawet do 35%.

Taki środek wyrównawczy obowiązuje zwykle przez okres 5 lat. KE ma również możliwość przedłużania i skracania okresu obowiązywania ceł ostatecznych. Może to jednak zrobić na określonych zasadach, tj. konieczne jest przeprowadzenie tzw. przeglądu, aby ustalić czy cele wprowadzenia ceł wyrównawczych zostały zrealizowane. Zazwyczaj taka procedura trwa cały rok, a na jej skutek Komisja może zdecydować o:

  • przedłużeniu ceł,
  • modyfikacji stawek,
  • zakończeniu ich obowiązywania.

 

Nałożenie dodatkowych ceł na chińskie samochody elektryczne ma na celu stworzenie równych warunków dla europejskich producentów. KE prowadzi również inne postępowania antydumpingowe oraz antysubsydyjne dotyczące m.in. rowerów elektrycznych oraz rowerów bezsilnikowych pochodzących z Chin. Jednak takie działanie może przynieść także negatywne skutki. Chiny już teraz ogłosiły stanowczy odwet w odpowiedzi na unijne cła wyrównawcze, co może uderzyć w inne branże gospodarki. Ponadto budzi wątpliwości, czy samo nałożenie ceł wystarczy do podniesienia konkurencyjności europejskich przedsiębiorców. Wydaje się, że w tym zakresie potrzebne są kompleksowe reformy, które będą stanowiły odpowiedź na konkretne problemy, z którymi mierzy się rynek europejski.

Niewątpliwie przedsiębiorcy dokonujący importu samochodów elektrycznych z Chin powinni zachować czujność i uwzględnić dodatkowe cła w swoich kalkulacjach. Wzrost kosztów importu, zmiana warunków kontraktowych oraz potencjalny spadek popytu mogą bowiem istotnie wpłynąć na działalność przedsiębiorców w tej branży. Ponadto cła wyrównawcze z pewnością ograniczą dostęp niektórym konsumentom do produktów pochodzących z Chin w związku ze wzrostem ich cen, jednak taki jest cel środka wyrównawczego.

Dodatkowe cło w przemyśle motoryzacji wpisuje się w coraz bardziej stanowczą politykę UE wobec Chin. Doniesienia medialne wspominają także o pracach KE dotyczących zniesienia zwolnienia z należności celnych przywozowych przesyłek o niewielkiej wartości (o wartości nieprzekraczającej 150 euro), aby powstrzymać napływ tanich produktów sprzedawanych głównie na chińskich platformach społecznościowych.

 

W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami.

04.10.2024

NSA wydał korzystny dla naszego klienta wyrok w sprawie opodatkowania VAT aportu z agio

Czytaj

03.10.2024

Fundacja rodzinna: zmiany w regulacjach

Czytaj

01.10.2024

Zapraszamy na Forum Biznes 360: Przepisy na rozwój

Czytaj

26.09.2024

Forum Firm Rodzinnych Forbes: Bydgoszcz

Czytaj