Zrównanie bonifikat przy przekształceniu użytkowania wieczystego we własność

21.02.2019

Media

13 lutego 2019 r. weszła w życie kolejna nowela ustawy o przekształceniu użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe we własność tych gruntów.

Zgodnie z poprzednim brzmieniem ustawy, bonifikata w przypadku jednorazowej spłaty opłaty z tytułu przekształcenia użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe, będących poprzednio własnością Skarbu Państwa wynosiła maksymalnie 60 %. Jednocześnie w odniesieniu do gruntów należących do Jednostek Samorządu Terytorialnego, ustawa dała samorządom dowolność w określeniu bonifikaty. Samorządy w różny sposób skorzystały z tego uprawnienia. Część przyjęła bonifikaty do maksymalnie 60 %, część przewidziała wyższe – np. Warszawa w wysokości 98 % oraz Gdańsk 95%. A część jeszcze żadnych. Spowodowało to znaczne dysproporcje w uprawnieniach właścicieli nieruchomości objętych przekształceniem. Przykładowo w Warszawie, byli oni uprawnieni do bonifikaty na poziomie 98 %, przy czym właściciele nieruchomości leżących często przy tej samej ulicy, a które były wcześniej własnością Skarbu Państwa mieli prawo jedynie do 60 % bonifikaty, płacili zatem za przekształcenie 38 % więcej niż ich sąsiedzi.    

Na skutek wprowadzonej zmiany, w przypadku, gdy JST podjęła uchwałę o wysokości bonifikaty wyższej od bonifikaty przewidzianej dla gruntów Skarbu Państwa (maksymalnie 60 %), to w takim wypadku właściwy wojewoda niezwłocznie, w drodze zarządzenia, podwyższa stawki procentowe bonifikaty, zrównując je z bonifikatami przyznanymi w stosunku do gruntów Jednostek Samorządu Terytorialnego. W przypadku, gdy przed dniem wejścia w życie noweli, właścicielowi nieruchomości objętej przekształceniem, będącej wcześniej własnością Skarbu Państwa przyznano bonifikatę niższą, wynikającą z ustawy, a następnie właściwy wojewoda podwyższył tą bonifikatę, właściwy organ zobowiązany jest do naliczenia wyższej bonifikaty i zwrotu właścicielowi wpłaconej przez niego różnicy.

Jednak w przypadku, gdy Jednostka Samorządu Terytorialnego nie uchwali żadnej bonifikaty lub przewidzi bonifikatę na niższym poziomie niż bonifikata w stosunku do nieruchomości Skarbu Państwa, dysproporcja i tak wystąpi. W tym wypadku właściciele nieruchomości objętych przekształceniem, będące poprzednio własnością Skarbu Państwa, będą w lepszej pozycji, z uwagi na przysługującą im bonifikatę w wysokości maksymalnie 60 %. Nie mniej wynika to z tego, że ustawa nie może narzucić JST poziomu bonifikaty, brak jest również zasadności w obniżaniu bonifikaty przyznanej ustawowo w odniesieniu do gruntów Skarbu Państwa. 

W związku z wątpliwościami i rozbieżnościami w praktyce, dotyczącymi zastosowania powyższej bonifikaty do stanowisk postojowych oraz garaży, nowela wprowadziła zapis, zgodnie z którym w odniesieniu do gruntów Skarbu Państwa bonifikaty przewidziane w ustawie obejmują również opłaty z tytułu przekształcenia stanowisk postojowych i garaży. W odniesieniu do gruntów JST wskazano, że bonifikaty te mogą obejmować opłaty przekształceniowe wnoszone za stanowisko postojowe i garaże, wobec czego przyjąć należy, że kwestie te ostatecznie rozstrzygać będzie organ danej JST w uchwale.

Jeżeli przed dniem wejścia w życie noweli nie naliczono bonifikaty za stanowiska postojowe i garaże, położone na gruntach będących wcześniej własnością Skarbu Państwa, właściwy organ zobowiązany jest do naliczenia stosownej bonifikaty i zwrotu właścicielowi tych gruntów wpłaconej przez niego różnicy, wynikającej z nieuwzględnienia bonifikaty. Nie ma to zastosowania do garaży i miejsc postojowych zlokalizowanych na gruntach będących wcześniej własnością JST, bowiem o objęciu bonifikatą tego typu nieruchomości decydować będzie ostatecznie JST.

W związku z licznymi wątpliwościami i rozbieżnościami w praktyce, nowela przewidziała również, że do ustalenia wysokości rocznej opłaty przekształceniowej za nieruchomości gruntowe, na których położone są garaże lub stanowiska postojowe niewykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, przyjmuje się stawkę procentową w wysokości 1% ceny nieruchomości gruntowej. Postępowania w sprawie ustalenia lub aktualizacji stawek od powyższych nieruchomości, wszczęte i niezakończone do czasu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego we własność tego prawa, umarza się z dniem wejścia w życie noweli tj. z dniem 13 lutego 2019 r.

Nowela przewidziała również termin 6 miesięczny liczony od 13 lutego 2019 r. na ustalenie przez właściwy organ stawki opłaty rocznej z tytułu użytkowania, w przypadku gdy w dniu 13 lutego 2019 r.  jest ona niezgodna z art. 72 ust. 3 pkt. 3b Ustawy o gospodarce nieruchomościami. Organ zawiadamia użytkownika wieczystego na piśmie o wysokości nowej stawki, począwszy od 1 stycznia 2019 r.

Nowela wprowadziła również zapis, który ma na celu umorzenie postępowań mających na celu podwyższenie opłaty z tytułu użytkowania wieczystego, wszczętych pod koniec 2018 r., które to działania miały na celu docelowo podwyższenie opłaty przekształceniowej. Zgodnie z nowelą, jeżeli postępowanie takie zostało wszczęte po 5 października 2018 r. , a wypowiedzenia dotychczasowej wysokości opłaty nie zostały skutecznie doręczone wszystkim współużytkownikom wieczystym, nieruchomości przed dniem 1 stycznia 2019 r., roczna opłata przekształceniowa jest równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywała przed aktualizacją, co więcej powyższe postępowania nie zakończone do dnia wejścia w życie noweli tj. do dnia 13 lutego 2019 r. umarza się.

27.05.2025

Sukcesorzy kontra nestorzy – jak przekazać stery młodszemu pokoleniu

Czytaj

27.05.2025

Podatek od niezgłoszonego spadku. Fiskus ma trzy lata na decyzję

Czytaj

26.05.2025

Polscy przedsiębiorcy wybierają fundacje rodzinne. Trend czy chwilowa moda

Czytaj

23.05.2025

Fundacje rodzinne mają wzięcie

Czytaj