Zmiana przepisów o ochronie tajemnicy przedsiębiorstwa.

21.09.2018

Media

4 września 2018 r., po 7-dniowym vacatio legis, weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz niektórych innych ustaw. Celem nowelizacji jest wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskaniem, wykorzystaniem i ujawnianiem (dalej „Dyrektywa”).

Nowelizacja wprowadza sporo zmian, interesujących z punktu widzenia przedsiębiorców, wprowadzając np. nową znacznie precyzyjniejszą definicję tajemnicy przedsiębiorstwa; doprecyzowując, a właściwie zmieniając definicję czynu nieuczciwej konkurencji; czy wreszcie po raz pierwszy formułując katalog wyłączeń określonych działań lub zachowań mających na celu ochronę określonych praw i wartości spod definicji czynu nieuczciwej konkurencji.

I tak, pozyskanie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji, jeżeli nastąpiło w wyniku niezależnego odkrycia lub wytworzenia albo obserwacji, badania, rozłożenia na części, testowania przedmiotu dostępnego publicznie lub posiadanego zgodnie z prawem przez osobę, która pozyskała informacje i której uprawnienie do pozyskania informacji nie było ograniczone w chwili ich pozyskania. Natomiast ujawnienie, wykorzystanie lub pozyskanie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji, gdy nastąpiło w celu ochrony uzasadnionego interesu chronionego prawem, w ramach korzystania ze swobody wypowiedzi lub w celu ujawnienia nieprawidłowości, uchybienia, działania z naruszeniem prawa dla ochrony interesu publicznego, lub gdy ujawnienie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa wobec przedstawicieli pracowników w związku z pełnieniem przez nich funkcji na podstawie przepisów prawa było niezbędne dla prawidłowego wykonywania tych funkcji.

W relacjach przedsiębiorca – pracownik mamy do czynienia z bardzo istotną zmianą, a mianowicie usunięciem z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej „Ustawa”) art. 11 ust. 2 w dotychczasowym brzmieniu, który stanowił, że pracownik przedsiębiorcy jest zobowiązany do przestrzegania zakazu ujawniania, wykorzystania lub przekazywania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa przez okres 3 lat od dnia ustania stosunku pracy, chyba że umowa stanowi inaczej albo ustał stan tajemnicy. Zdaniem autorów nowelizacji przepis ten był niezgodny z Dyrektywąktóra nie przewidywała tego rodzaju ograniczenia czasu ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w odniesieniu do żadnej kategorii osób.

Dość niefortunne sformułowanie przepisu przejściowego znajdującego się w art. 15 ust. 1 ustawy nowelizującej rodzi poważne wątpliwości co do tego czy usunięty przepis art. 11 ust. 2 Ustawy ma nadal zastosowanie do byłych pracowników, którzy zakończyli współpracę z swoim pracodawcą przed dniem 4 września 2018 r., a co za tym idzie czy będą oni tak jak dotychczas związani zakazem ujawniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa wyłącznie przez 3 lata od dnia ustania stosunku pracy, czy jak wszyscy inni – przez cały czas po rozstaniu się ze swoim pracodawcą. Przepis art. 15 noweli stanowi bowiem, że przepisy w brzmieniu nadanym nowelą stosuje się do oceny stanów faktycznych, zaistniałych po jej wejściu w życie. Jednak stan faktyczny to przeważnie ciąg kilku, a czasami wręcz bardzo wielu powiązanych ze sobą zdarzeń faktycznych i prawnych (począwszy na przykład od zawarcia umowy o prace, przez jej wykonywanie, rozwiązanie, po samo ujawnienie tajemnicy przedsiębiorstwa).

Czy zatem pracownik, który zawarł umowę o pracę 10 lat temu, rozwiązał ją miesiąc przed wejściem w życie nowelizacji, a za 4 lata dopuści się czynu nieuczciwej konkurencji polegającego na ujawnieniu należących do swojego byłego pracodawcy informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, może spać spokojnie? I czy pracodawca będzie w takiej sytuacji bezsilny wobec takiego byłego pracownika, pomimo że w stosunku do innych osób, a w tym pracowników zatrudnianych po 4 września 2018 r. będzie miał prawo dochodzić swoich roszczeń na podstawie nowych przepisów Ustawy?

Z praktycznego punktu widzenia, wszyscy pracodawcy powinni przyjrzeć się swoim procedurom i umowom z obszaru HR, Compliance i polityk ochrony tajemnic firmowych kierowanych do pracowników i współpracowników, tak aby dostosować je do nowych przepisów. W wielu organizacjach kwestia tajemnicy przedsiębiorstwa i okresów jej obowiązywania zawarta jest także w umowach o zakazie konkurencji zawieranych z pracownikami. One też powinny zostać zrewidowane pod kątem nowych przepisów.

27.05.2025

Sukcesorzy kontra nestorzy – jak przekazać stery młodszemu pokoleniu

Czytaj

27.05.2025

Podatek od niezgłoszonego spadku. Fiskus ma trzy lata na decyzję

Czytaj

26.05.2025

Polscy przedsiębiorcy wybierają fundacje rodzinne. Trend czy chwilowa moda

Czytaj

23.05.2025

Fundacje rodzinne mają wzięcie

Czytaj