Ulga sponsoringowa dla firm – kto może z niej skorzystać?
17.01.2025
Wzrasta znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Dla przedsiębiorców wspierających działania w tym obszarze w polskim prawie przewidziano ulgę sponsoringową.
Ulga sponsoringowa, znana również jako ulga na CSR (ang. Corporate Social Responsibility), to instrument mający na celu wspieranie działalności społecznie użytecznej poprzez wspieranie organizacji działających w obszarze kultury, sportu, nauki oraz szkolnictwa wyższego.
Ulga sponsoringowa – odliczenia
Dzięki uldze sponsoringowej przedsiębiorcy mogą odliczyć od podstawy opodatkowania nawet do 150 proc. wydatków poniesionych na sponsoring tych obszarów. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia 100 proc. poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku połowy (50 proc.) poniesionych kosztów.
Ulga może być odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów z działalności gospodarczej. Z ulgi mogą skorzystać podatnicy PIT osiągających dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej stosujący opodatkowanie według skali podatkowej lub podatkiem liniowym oraz podatnicy CIT. Odliczeniu będą podlegały koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób lub odliczone od dochodu. Ulga będzie odliczana w zeznaniu rocznym.
Cel wprowadzenia ulgi
Strategiczne podejście do CSR staje się coraz bardziej istotne dla konkurencyjności firm. Może ono przynieść korzyści w obszarach takich jak zarządzanie ryzykiem, redukcja kosztów, dostęp do kapitału, relacje z klientami, zarządzanie ludźmi oraz potencjał innowacyjny. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych interesariuszy, pozwala firmom na lepsze przewidywanie oraz reagowanie na szybko zmieniające się oczekiwania społeczne i warunki prowadzenia działalności. Dzięki temu CSR może wspierać rozwój nowych rynków oraz stwarzać możliwości dla wzrostu gospodarczego. Działania związane z odpowiedzialnością społeczną pomagają firmom budować długoterminowe zaufanie wśród pracowników, konsumentów i obywateli, stanowiąc fundament zrównoważonych modeli biznesowych. Większe zaufanie sprzyja tworzeniu środowiska, w którym firmy mogą realizować innowacyjne inicjatywy i rozwijać się.
W związku ze wzrostem znaczenia CSR, ulga sponsoringowa została wprowadzona do polskiego prawa podatkowego 1 stycznia 2022 r. W poprzednim stanie prawnym w podatkach dochodowych w ogólnie nie było takiego ani podobnego rozwiązania.
Dla przedsiębiorców angażowanie się w działalność CSR podnosi wiarygodność firmy w oczach jej współpracowników, partnerów handlowych, władz i społeczności lokalnych. Natomiast instytucją działającym w obszarze kultury, sportu, nauki i szkolnictwa wyższego pozwala na pozyskanie dodatkowych środków na ich działalność.
Ulga sponsoringowa ma stanowić zachętę podatkową dla inwestorów oraz przynosić korzyści organizacjom działającym w obszarze kultury, sportu, nauki i szkolnictwa wyższego. Jej celem jest wspieranie inicjatyw w tych dziedzinach, aby zwiększyć współpracę między przedsiębiorcami a instytucjami kultury, klubami sportowymi oraz uczelniami wyższymi. Ulga w podatku dochodowym sprawiła, że sponsoring wybranych działań stał się bardziej atrakcyjny, a co za tym idzie przedsiębiorcy chętniej nawiązują współpracę z takimi podmiotami jak kluby sportowe czy uczelnie.
Wydatki kwalifikowane
Nie wszystkie wydatki na rzecz instytucji działających w obszarze kultury, sportu, nauki i szkolnictwa wyższego mogą skorzystać z ulgi CSR, a jedynie tzw. wydatki kwalifikowane.
1. Wydatki na działalność sportową
Za koszty mogące skorzystać z ulgi CSR w zakresie wydatków na działalność sportową uznaje się wydatki na poniesione na finansowanie: określonych klubów sportowych, stypendium sportowego oraz imprezy sportowej niebędącej masową imprezą sportową.
W praktyce największe problemy interpretacyjne sprawiają wydatki ponoszone na finansowanie określonych klubów sportowych i to one są najczęstszym przedmiotem indywidualnych interpretacji podatkowych. Zgodnie z przepisami z ulgi CSR mogą skorzystać wydatki na kluby sportowe niedziałające w celu osiągnięcia zysku, przeznaczone w szczególności na rzecz: realizacji programów szkolenia sportowego, zakupu sprzętu, pokrycia kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycia kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego, sfinansowania stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej.
Zgodnie z praktyką organów podatkowych, fakt że klub sportowy jest prowadzony w formie spółki kapitałowej nie wyłącza automatycznie możliwości skorzystania z ulgi CSR. Jednak musi być to klub sportowy będący spółką niedziałającą w celu osiągnięcia zysku. Co do zasady spółki kapitałowe są organizacjami nastawionymi na zysk, a jednym z podstawowych uprawnień udziałowców i akcjonariuszy jest prawo do udziału w zyskach spółki. Jednak spółki kapitałowe mogą działać w każdym celu prawnie dopuszczalnym, na tej podstawie w obrocie funkcjonują spółki działające „non profit”, czyli nie działające w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczające całość dochodu na realizację celów statutowych. Aby dana spółka mogła być określona mianem „spółki non profit”, powinna mieć przede wszystkim wpisane w akcie założycielskim inny niż zarobkowy cel spółki, zakaz dzielenia wypracowanego zysku oraz obowiązek przeznaczania zysku na określony cel społeczny.
Podkreślić też należy, że katalog celów, na które kluby sportowe powinny przeznaczyć otrzymane wpłaty jest otwarty. Dodatkowo, przedsiębiorca korzystający z ulgi CSR nie ma obowiązku prowadzenia szczegółowej analizy sposobu wydatkowania środków przez klub sportowy.
2. Wsparcie nauki i szkolnictwa wyższego
W zakresie wsparcia nauki i szkolnictwa wyższego za wydatki kwalifikowane uznaje się: finansowanie stypendiów dla studentów za wyniki w nauce lub sporcie, finansowanie stypendiów naukowych dla doktorantów, koszt opłat za studia pracownika lub innych form kształcenia, finansowanie wynagrodzeń studentów odbywających staże i praktyki.
Objęcie powyższych wydatków ulgą CSR jest niezwykle korzystne dla przedsiębiorców, w szczególności w zakresie finansowania kształcenia pracowników oraz wynagrodzeń dla stażystów i praktykantów. Są to koszty, które były powszechnie ponoszone przez wielu pracodawców jeszcze przed wprowadzeniem ulgi CSR, teraz mogą oni skorzystać dodatkowo z korzystniejszego opodatkowania.
3. Wydatki wspierające działalność kulturalną
Kosztami objętymi ulgą CSR w zakresie wsparcia działalności kulturalnej są wydatki na działalność polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Odliczeniu podlegają koszty poniesione na rzecz instytucji kultury wpisanych do rejestru instytucji kultury oraz finansowanie działalności kulturalnej realizowanej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne.
Wydatki stanowiące koszt uzyskania przychodu
Punktem wyjścia do oceny, czy dany wydatek może podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania w ramach ulgi CSR, jest ustalenie, czy wydatek może stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu prawa podatkowego.
Podkreślić należy, że ulga sponsoringowa nie wprowadza nowej kategorii kosztów uzyskania przychodów. Ustawy podatkowe bowiem nie zawierają przepisów, które pozwalałby na uznanie wydatków ponoszonych w ramach CSR niejako „automatycznie” za koszty uzyskania przychodów. W każdym przypadku podatnik musi wykazać ich związek z uzyskaniem przychodów, zachowaniem albo zabezpieczeniem ich źródła.
W praktyce takimi wydatkami są przykładowo wspomniane wcześniej wydatki na studia pracowników, dzięki którym zdobywają oni wykształcenie i wiedzę potrzebne w pracy, a także wydatki na wynagrodzenia stażystów i praktykantów.
Innym częstym wydatkiem korzystającym z ulgi CSR są wydatki na kluby sportowe w ramach umowy sponsoringu. Jeśli umowa zawarta między przedsiębiorcą a klubem sportowym przewiduje, że w zamian za przekazanie określnych środków pieniężnych sponsor otrzyma od sponsorowanego świadczenie wzajemne reklamowe możemy mówić o tzw. sponsoringu właściwym. Zawarcie takiej umowy pomiędzy przedsiębiorcą a klubem sportowym służy przede wszystkim działaniom promocyjnym i nastawione jest na wzrost przychodów poprzez rozpowszechnienie wizerunku przedsiębiorcy. Takie wydatki co do zasady mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu, a tym samym przysługuje na nie ulga CSR.
Natomiast w przypadku, gdy sponsor nie otrzymuje żadnego wzajemnego świadczenia, jest to sponsoring niewłaściwy. Wówczas mamy do czynienia z darowizną, a nie z wydatkami stanowiącymi koszty uzyskania przychodu mogącymi skorzystać z ulgi CSR.
ZDANIEM AUTORKI
Ulga sponsoringowa stanowi istotne narzędzie wsparcia dla przedsiębiorców, którzy angażują się w działalność CSR, .dzięki niej, przedsiębiorcy mogą nie tylko zrealizować swoje cele promocyjne i zbudować pozytywny wizerunek, ale także przyczynić się do rozwoju tych istotnych sektorów społecznych. Wprowadzenie ulgi w polskim prawie podatkowym w 2022 roku stanowi krok w stronę wspierania odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw, a także wzmacniania współpracy pomiędzy firmami a uczelniami i organizacjami non profit działającymi w określonych obszarach. Choć ulga ta oferuje atrakcyjne korzyści podatkowe, istotne jest, aby przedsiębiorcy skrupulatnie przestrzegali zasad kwalifikowalności wydatków oraz dokumentowali ich związek z działalnością gospodarczą. To pozwoli uniknąć ewentualnych problemów interpretacyjnych. Ostatecznie, ulga sponsoringowa stwarza możliwość zrównoważonego rozwoju zarówno dla firm, jak i dla wspieranych przez nie instytucji.
Artykuł opublikowany 17.01.2025 w Rzeczpospolitej