Zakup jachtu – jak inwestować w luksusowe środki transportu?

31.01.2025

Media, Prawo, O kancelarii

Posiadanie jachtu od lat jest symbolem luksusu i marzeniem wielu odnoszących sukcesy przedsiębiorców. Decyzja o zakupie takiej jednostki pływającej wiąże się jednak z wieloma formalnościami, kosztami i obowiązkami, które warto dobrze zrozumieć.

Formalności przy zakupie jachtu

Zakup jachtu jest dużym przedsięwzięciem, dlatego warto się do niego dobrze przygotować. Na wstępie warto rozważyć różne możliwości: od zakupu gotowego jachtu od producenta przez zakup z drugiej ręki, po wykonanie jachtu na zamówienie. Gdy jacht jest już wybrany, na etapie negocjacji umowy warto skorzystać z usług rzeczoznawcy jachtowego. Przed sfinalizowaniem zakupu należy upewnić się, że wszystkie dokumenty są kompletne i wiarygodne. Zweryfikować, czy sprzedawca jest rzeczywistym właścicielem jednostki oraz, czy posiada niezbędne dokumenty, takie jak certyfikat rejestracyjny, ważne ubezpieczenie, dowody wcześniejszych transakcji, dokumentację serwisową i przeglądy techniczne. Koniecznie należy zwrócić uwagę na ewentualne obciążenia, takie jak zastawy czy niespłacone długi, które mogą być powiązane z jachtem, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości. Dokumenty, które należy otrzymać przy zakupie jachtu, różnią się w zależności od tego, czy nabywamy jednostkę bezpośrednio od producenta, czy z rynku wtórnego. Są one kluczowe dla późniejszych formalności, takich jak rejestracja jachtu. Oto lista dokumentów, które powinniśmy otrzymać:

  • Dowód zakupu – faktura lub umowa kupna-sprzedaży. Powinna zawierać m.in. numer identyfikacyjny jachtu (CIN lub INI).
  • Certyfikat CE jachtu – dokument potwierdzający zgodność z europejskimi normami, wystawiany przez stocznię. Jeśli jacht został zbudowany samodzielnie, powinno to być potwierdzone oświadczeniem budowniczego zawierającym informacje o wymiarach jednostki.
  • Dowód rejestracyjny (dotyczy jachtu nabywanego z drugiej ręki) – w przypadku jednostek starszych może to być dokument papierowy, a w nowszych modelach plastikowa karta przypominająca kartę płatniczą.
  • Dokumenty silnika (w przypadku jachtów z napędem) – książka serwisowa, instrukcja obsługi lub inne dokumenty potwierdzające historię eksploatacji i przeglądów silnika.

Sama umowa powinna być zawarta w formie pisemnej i  uwzględniać warunki zakupu, klauzule ochronne i gwarancje. Warto rozważyć konsultacje jej treści z prawnikiem. Podczas finalizacji zakupu jachtu zaleca się korzystanie z bezpiecznych i sprawdzonych metod płatności, takich jak przelew bankowy. Taka forma pozwala na zachowanie potwierdzenia transakcji i minimalizuje ryzyko oszustwa. Rekomendujemy unikać płatności gotówkowych oraz korzystania z nieznanych lub niesprawdzonych platform płatniczych, które mogą okazać się niebezpieczne.

Rejestracja zakupionego jachtu

Zakup jachtu to tylko pierwszy krok – kolejnym niezbędnym krokiem jest jego rejestracja. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wszystkie jachty żaglowe, motorówki oraz hausboty muszą zostać zarejestrowane w ogólnopolskim systemie Reja 24 w ciągu 30 dni od daty zakupu. Rejestracja dotyczy m.in. jachtów o długości większej niż 7,5 m lub posiadających silnik o mocy większej niż 15kW oraz wszystkich jachtów uprawiających żeglugę międzynarodową. Ponadto, rejestracja nie jest wymagana dla łodzi wiosłowych oraz jednostek regatowych, które posiadają certyfikat wydany przez związek sportowy. Przykładami jednostek, których rejestracja nie jest konieczna są takie jachty jak Antila 24, Sasanka 660, Omega czy Maxus Evo 24. Tego rodzaju jednostki pływające, mimo że mogą być wykorzystywane do rekreacji czy sportu, nie wymagają formalnej rejestracji, co upraszcza procedury związane z ich użytkowaniem.

Przy rejestracji, poza wymienionymi wyżej dokumentami niezbędny jest numer CIN, który jest nadawany wszystkim nowopowstałym jednostkom po 2007 r.

Przy nabyciu jachtu, z drugiej ręki, który jest już zarejestrowany w systemie Reja 24, należy w tym systemie zgłosić nabycie jednostki.

Ubezpieczenie jachtu

Obecnie nie ma obowiązku ubezpieczania jachtów użytkowanych rekreacyjnie, jednak warto rozważyć taką decyzję, aby zabezpieczyć się na wypadek nieprzewidzianych sytuacji. System ubezpieczeń jachtów działa podobnie jak w przypadku samochodów – możemy wybrać tylko ubezpieczenie OC, które chroni przed odpowiedzialnością cywilną, lub zdecydować się na bardziej kompleksową ochronę, czyli OC oraz JachtCasco, które obejmuje również uszkodzenia samego jachtu. Dodatkowo można się zdecydować na ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) dla osób na pokładzie, czy też na ubezpieczenie rzeczy osobistych załogi na wypadek uszkodzenia, zniszczenia lub utraty w czasie rejsu (biorąc pod uwagę ryzyko utopienia np. telefonu, czy laptopa może być warte rozważenia).

Należy pamiętać, że oferty są różne a polisa polisie nie równa i warto szczegółowo zapoznać się zarówno z samą umową, jak i z ogólnymi warunkami ubezpieczenia (OWU), gdyż ich treść może odbiegać od naszego wyobrażenia o ochronie zapewnianej przez ubezpieczyciela, przykładowo poprzez wyłączenie jego odpowiedzialności w określonych przypadkach. Poza popularnymi firmami ubezpieczeniowymi posiadającymi w swojej ofercie ochronę dla jachtów, warto zapoznać się również z ofertą specjalistycznych ubezpieczalni zajmujących się wyłącznie tą branżą.

Opodatkowanie zakupu jachtu

W przypadku zakupu jachtu od podmiotu będącego podatnikiem VAT, czyli w przypadku zakupu nowej jednostki, do jego ceny będzie doliczony podatek VAT.

Jeśli jednak kupimy jacht od osoby prywatnej (zakup jachtu z drugiej ręki) wówczas transakcja ta będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC), którego obowiązek zapłaty ciąży na kupującym.

Zakup jachtu podlega opodatkowaniu PCC, jeśli jednostka w chwili zakupu znajduję się w Polsce lub znajduje się za granicą, ale kupujący ma w Polsce miejsce zamieszkania lub siedzibę i umowa zawierana jest w Polsce. Co za tym idzie, jeśli dojdzie do zakupu jachtu za granicą i to tam zostanie podpisana umowa, obowiązek zapłaty PCC w Polsce nie powstanie.

Stawka PCC od zakupu jachtu wynosi 2 proc. wartości zakupionej jednostki. Podstawa opodatkowania powinna odpowiadać wartości rynkowej jachtu i być zgodna zarówno z umową sprzedaży, jak i z danymi wpisanymi w formularzu PCC-3. Jeśli urząd skarbowy stwierdzi, że podana wartość jest zaniżona, co skutkuje zapłatą niższego podatku, może wezwać podatnika do jej korekty. W takim przypadku urząd wskaże również swoją wstępną ocenę wartości jachtu. Termin na zapłatę PCC oraz złożenia w urzędzie skarbowym odpowiedniej deklaracji (PCC-3) wynosi 14 dni od dnia zawarcia umowy kupna-sprzedaży.

Podsumowanie

Zakup jachtu to decyzja na długie lata, dlatego warto dobrze się przygotować. Staranna analiza rynku, współpraca z ekspertami, dokładne sprawdzenie dokumentacji oraz bezpieczne przeprowadzenie transakcji, a następnie dopełnienie obowiązków prawnych i podatkowych pomagają zminimalizować ryzyko i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Dzięki odpowiedniemu podejściu można wybrać jacht, który sprosta oczekiwaniom i zapewni wiele wspaniałych chwil na wodzie.

Artykuł ukazał się 24.01.2025 w Rzeczpospolitej 

14.02.2025

Jak wpływać na zmiany społeczne i korzystać z nich podatkowo?

Czytaj

12.02.2025

Fiskus zyskuje, gdy przedsiębiorca umiera

Czytaj

12.02.2025

Optymalizacja podatków przez fundację rodzinną? Jest jasny sygnał od fiskusa

Czytaj

10.02.2025

Ministerstwo Finansów wydało interpretacje ogólne ws. podatku u źródła

Czytaj